Nog 4 mooie maanden te gaan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu Nog 4 mooie maanden te gaan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu

Nog 4 mooie maanden te gaan!

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

02 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hi lieve allemaal,

Oepsie, van één week naar één maand in Suriname. Sorry voor mijn vertraging. Dat is ineens snel gegaan zeg. Ik hoorde vooraf aan mijn avontuur vaak genoeg: 'geniet van alles, want de tijd gaat zo snel'. Ik dacht altijd: 'dat zal vast meevallen'. Maar geloof mij, de tijd vliegt!
Ik ben me in deze maand steeds meer 'thuis' gaan voelen. Naast mijn heerlijke thuis bij papa en mama en mijn tweede 'thuis' bij Stijn is Suriname nu echt mijn derde 'thuis' geworden. Dit had ik in week 1 niet gedacht. Ik ben erg blij dat dit nu zo voelt.
Ok, waar zal ik beginnen. Nou, vooruit ik zal beginnen bij stage, want daar ben ik hier natuurlijk voor gekomen;) Op stage ben ik vandaag mijn 4e week in gegaan. Qua intakes en casussen is het best rustig op dit moment, maar gelukkig hebben Lonneke en ik zelf een mooi project bedacht, waar ze erg enthousiast over zijn. Lonneke en ik gaan samen een weerbaarheidstraining geven aan meiden in verschillende tehuizen. We beginnen woensdag met de eerste training bij kindertehuis SIV. Het wordt een grote groep meiden, dus zeker een grote uitdaging. Verder gaan we deze training als het goed is nog in 2 andere tehuizen geven. Iedere training duurt 1,5 uur, gedurende 8 weken. We zijn erg benieuwd hoe de training gaat verlopen en gaan ons uiterste best doen om de meiden een stapje verder te brengen en de training tot een succes te brengen. In de training komen veel verschillende thema's aan bod en leren de meiden om meer voor zichzelf op te komen. Wanneer zeg ik 'nee' en op welke manier en met welke houding komt deze 'nee' het duidelijkst over op de ander. Dit is één van de dingen die we de meiden willen laten oefenen. Op een speelse manier gaan we deze training aanbieden en hopen we dat we een aantal meiden in Suriname wat mee kunnen geven. Dit was even het belangrijkste over stage op dit moment.
Op onze vrije dag tijdens het Chinees nieuwjaar (19-02) zijn we gezellig met nog andere stagiaires gaan zwemmen bij hotel Krasnapolsky. Hier hebben we ook heerlijk gelunched. Het was echt een zeer geslaagde vrije dag. Thanks lieve chinezen! Ook tijdens onze vrije dag op 'dag van de revolutie' hebben we een leuke dag gehad. We zijn heerlijk rond gaan lopen in de stad met Pleunie en hebben lekker wat gedronken en gegeten. Er gaan hier trouwens best wat cocktails doorheen, maar dat hoort erbij.
Vorige week maandag zijn Lonneke en ik samen met Daan, Sofie en Gaiwa op dolfijnen en kaaimannentour geweest. Zij kwamen met zijn 3e voor een paar dagen van Curacao naar Suriname toe. De tour was zeker een succes en we hebben mooie dolfijnen en kaaimannen gespot. Op de foto's kun je deze mooie beestjes zien! Verder zijn we afgelopen weekend naar Brownsberg en Ston eiland geweest. We zijn zaterdagochtend vertrokken en kwamen zondagavond weer thuis. Zaterdag aangekomen bij Brownsberg (dit was trouwens een aardige klim met ons krakkemikkige surinaamse busje) hebben we een tocht gedaan naar de ireneval en hebben we lekker in onze bikini's bij de waterval gezeten. Was best fris moet ik zeggen haha. De terugweg was trouwens nog veel frisser, want het kwam echt met bakken uit de lucht vallen. Gelukkig kan ik wel ergens tegen. Toch vond ik het wel prettig om even heerlijk te douchen toen we eenmaal aankwamen bij Ston eiland (lees: met koud water douchen na een grote koude regenbui). Hier hebben we gezellig met zijn alle gegeten en nog even een leuk spel gespeeld, genaamd: weerwolven. Het was onbekend voor mij, maar zeker de moeite waard. Hier hebben we trouwens ook heerlijk geslapen in bedjes. Mijn hangmat mocht gelukkig nog even thuisblijven tijdens deze trip. Zondag hebben we heerlijk gevaren vanaf Ston eiland naar een ander eilandje. Daar mochten we lekker zonnen en zwemmen. Helaas regende het ook regelmatig. Zonnen in de regen is best apart, maar het heeft ook wel iets moet ik zeggen. 's Middags zijn we naar Bergendal geweest en zijn er een aantal met de kabelbaan gegaan. Het leek me verstandig eerst maar eens te kijken en hier dachten nog 4 anderen hetzelfde over. Het was volgens iedereen erg gaaf om mee te maken, dus ik ga dat vast en zeker nog wel doen tijdens mijn 4 maanden in Suriname!
Even terugkomend op mijn hangmat. Deze moet het weekend van 13 maart wel echt mee, want dan gaat onze trip naar de Voltzberg en raleighvallen beginnen. Daar gaan we 4 dagen en dus 3 nachten verblijven en dat moet echt in mijn eigen hangmat. Ik ben benieuwd. Misschien maar vast een nachtje oefenen op het balkon bij ons;).
Dit waren voor nu mijn belangrijkste ervaringen.
Donderdag gaan Lon en ik samen heerlijk uiteten bij Suposo om onze eerste maand samenwonen te vieren. Holi paqwa staat ook voor de deur (vrijdag) en ik kan niet wachten totdat ik daar lekker kan feesten. Het moet echt het geweldigste feest hier zijn. Dj Chuckie komt ons hierbij vergezellen. Dus dat komt vast helemaal goed. Het is trouwens een hindoestaans feest met heel veel kleurpoeders, maar voor meer informatie moet je maar even op internet kijken.
Zaterdag gaan we naar Typhoon en ook daar heb ik veel zin in!
Ik vermaak me hier nog wel even. Hopelijk vermaken jullie je in Nederland ook! Ik zal weer een leuk verhaaltje schrijven, zodra ik weer wat leuke dingen heb meegemaakt. Bigi brasa voor alle trouwe lezers.

  • 03 Maart 2015 - 06:25

    Karin:

    goede keus! Raleighvallen en Voltzberg vond ik echt het hoogtepunt van Suriname! Geniet ervan (al heb ik daar wel gewoon in bedden geslapen...)

  • 03 Maart 2015 - 12:24

    Rie:

    Bijzonder om jouw ervaringen te lezen en hoe leuk je het vind. De foto' s voor Sabine zijn echt leuk geworden en met jouw verhaal erbij compleet, verjaardag was gezellig we missen jou wel maar de volgende ronde bij je er weer bij na 5 juli. De kaart aan Stijn is zo mooi en lief dat wij genieten van de foto's en verhaal, we hebben Henk en Wil verhuisd eindelijk ze zitten tijdelijk, helaas is Henk gevallen zit in het gips hand gebroken. Ook dat nog, we helpen waar we kunnen. Het weer is nu regen en regen 10 graden, morgen en donderdag weer werken, dan weer weekend tot volgende week maandag en vrijdag.
    Ik ga nu lunchen en dan weer naar Henk en Wil helpen. Hou je goed en geniet inderdaad van alles wat op je pad komt, we horen of zien wel weer hoe het gaat, veel liefs, Rie.

  • 03 Maart 2015 - 17:27

    Stijn:

    He lieve schat,

    Geniet echt van alles wat je daar ziet en samen ervaar met Lonneke. De tijd vliegt voorbij maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan je denk. Het weer begint hier ook gelukkig in de dubbele cijfers te lopen maar lekker in de zon liggen is er nog niet bij dus geniet ervan. Heel veel plezier in de jungle en natuurlijk bij Typhoon Lobi da basi. Veel succes met jullie stage project en doe de groetjes aan Lonneke. Ik hou van je mupke xxx

  • 17 Maart 2015 - 15:31

    Mariette Verburgh:

    Ha die poepie!!!
    Heb je net gemaild dat ik je verslag niet kon vinden, maar zoals je ziet is het toch gelukt!!
    Ja we zijn weer veilig thuis op het nest...na een mooi verblijf in Australie en Indonesie, waar we heerlijk gesnorkeld hebben en mooie coralen en vissen gezien.
    Maar zo te zien en te lezen geniet jij er ook wel van en die stage zo tussen de coctails door lijkt mij ook wel wat. Ziet er goed uit...ben benieuwd hoe het gaat...
    Heb je lekker in je hangmat gelegen?? Ik had laatst een malheurke: ben uit mijn hangmat gevallen tegen een stoel aan en had mijn ribben gekneusd...AUAUAUWWWW..wat een pijn...ben er nog niet helemaal klaar mee...zo zie je maar weer...een oude rot in het vak kan het ook overkomen!!!
    Het is hier heerlijk weer en we genieten lekker van het zonnetje...poepie bruin....we hebben de korte box al de hele dag aan en moet je die ooohhhs en aaahs eens horen van die kerels in de straat...geloof je niet he??
    Ga nu even boodschapjes doen...en o ja...JOYCE heeft een baby jongen DAAN...leuk he?
    nou ik zal Dick ook vragen of hij je even schrijft...tot de volgende keer...hoe je taai en geniet.
    xxx Mariette

  • 17 Maart 2015 - 17:37

    Dick Verburgh:

    Hallo pirhanja!
    In 1966 ben ik in de Corantijnerivier aangevallen door een groep van die vraatzuchtige visjes .
    Sindsdien ontbreekt ef iets aan mij....???
    En pas ik aardig in damesslipjes..!!
    Fijn dat jullie. Er nu een stel op hebben gevreten...zoete wraak!!
    Maak nog vele mooie tocbten in het binnenland ..ook naar de Indianen.
    Bezoek Baas Mariotoktok en laat je de toekomzt voorspellen...
    Ga zo door..je bent goed bezig Topper
    Hou ons op de hoogte vaj je vrrdere avonturen.
    Liefs Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Juul

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 4531

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 05 Juli 2015

Paramaribo

Landen bezocht: