Switi Sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu Switi Sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu

Switi Sranan!

Door: Juultje

Blijf op de hoogte en volg Juul

18 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hey lieve lezers,

Daar ben ik weer! Het is al weer meer dan twee weken geleden dat ik iets heb geschreven en in die tijd heb ik ook weer van alles meegemaakt. Daarom leek het me wel weer eens tijd om wat leuks te schrijven en jullie op de hoogte te houden van mijn fantastische ervaringen hier.
Even kort terugblikkend op mijn vorige reisverslag heb ik het echt leuk gehad met Holi Paqwa. Dit was zo’n geweldig feestje, waar ik zelfs nu nog met een glimlach op terug kijk. Dj Chuckie draaide en later kwam de nummer 1 Dj uit Aruba ook draaien (geen idee hoe hij heet, haha). Het was gewoon een compleet feestje met goede muziek, een geweldige sfeer, heerlijke drankjes, lekker weer en super leuke mensen. Erg blij dat ik dit mee mocht maken! Switi Sranan!
De dag erna ben ik met Pleunie, Amke en Lonneke pannenkoeken gaan eten en aansluitend een heerlijke cocktail gedronken en daarna een geweldige avond tegemoet gegaan bij Typhoon. Wat een energieke jongen zeg. Hij maakt echt goede muziek en de sfeer was weer geweldig. Natuurlijk kon een foto samen met hem niet ontbreken deze avond.
Maandag 9 maart ben ik samen met Pleunie, Irene en Lonneke naar Salsales wezen kijken. Het was erg leuk om te zien, maar om mee te doen leek me niet zo’n goed idee. Ik ben daar helaas niet zo van. Lonneke is wel van plan om op maandag en woensdag naar salsa les te gaan. Super leuk! Helaas gaat Juul en salsa niet zo samen en ga ik wel wat anders leuks bedenken haha. Of gewoon wat vaker mee om gezellig te kijken.
Tijdens het schrijven van dit verhaaltje bedenk ik me ook ineens dat er al weer bijna 1,5 maand voorbij is. Dat betekent dat al bijna één derde van mijn avontuur erop zit. Wow, times flies! Hopen dat het allemaal niet te snel gaat. De komende 3,5 maand ga ik echt nog volop genieten, dat is één ding wat zeker is.
Op stage bij Dienst Jeugdzorg vermaak ik me nog prima. Tsja, de aanmeldingen op kantoor zijn nog zeer beperkt, maar het geven van de weerbaarheid training aan een groep meiden loopt goed. Vanmiddag gaan Lonneke en ik de tweede training geven en hebben hier weer zin in. Het is geweldig om deze meiden zo enthousiast mee te zien doen. De groep is na één training al erg vertrouwt met elkaar en met ons en dat is super leuk om te zien. Ze komen al met eigen invullingen in de training en dat geeft ons een fijn gevoel. We gaan totaal 8 bijeenkomsten houden met deze groep. Ondertussen zijn we ook bezig om nog zo’n training te geven in een ander kindertehuis. Hier worden we nog van op de hoogte gehouden. Afgelopen donderdag ben ik ook mee geweest op buitendienst en hebben we bezoek gebracht aan twee scholen en twee huizen. Dit was weer een hele ervaring. Met een paar maatschappelijk werksters en een taxichauffeur naar verschillende casussen toe. Je bent hier dan echt een aantal uren zoet mee en iedereen rijdt mee naar alle verschillende casussen en per casus gaan er 2 mensen naar binnen. De rest wacht dan rustig in het busje. Het aanvragen van vervoer kan soms best even duren, vandaar dat alles dan ook goed opgevuld wordt als ze eindelijk vervoer hebben. Gister kwam er een casus binnen en deze ga ik samen met een maatschappelijk werkster oppakken. We gaan morgen daar ook voor op buitendienst. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen, maar heb zeker zin in een casus.
Dan komt nu wel het leukste stukje van dit verslag. Ik ben afgelopen 4 dagen naar de Voltzberg en Raleighvallen geweest. Het was in één woord: Geweldig. We hadden zo’n leuke groep en dat maakte het meteen al goed. We vertrokken vrijdag vroeg en moesten echt aardig wat uren in de bus zitten (Lees: 7 uurtjes) en daarna ook nog 3 uur op een bootje. Maar deze reis was het zeker wel waard. We kwamen vrijdagavond laat aan bij een resortje. Hier alle spullen uit de bootjes getild en alles opgeruimd. Daarna allemaal een plek gezocht voor onze hangmatten. Heel gezellig knus in één ruimte. Zag er erg leuk en gezellig uit. Deze avond lekker rustig aan gedaan. Mijn eerste nacht in de hangmat was trouwens best chill. Heb echt heerlijk gelegen moet ik zeggen. Denk dat ik in de zomer in Nederland mijn hangmatje ook maar achter in de tuin hang, haha.
Zaterdag zijn we naar de moedervallen (Raleighvallen) geweest. Heerlijk wat gechillt en gezwommen. Zaterdagnacht moesten we om 01.00 opstaan om vervolgens om 02.00 de tocht naar de Voltzberg te beginnen. Even een paar kleine uurtjes vóór 01.00 in mijn hangmatje gelegen. Toch slaap je dan niet echt goed, omdat je toch weet dat je er bijna uit moet. De tocht was echt vet met per persoon alleen een klein zaklampje. In het DONKER (en dan bedoel ik echt DONKER) in de boot en daarna een tocht van iets meer dan 3 uur door de jungle en vervolgens een grote berg opklimmen. Jaja, mijn kont en beentjes zijn weer getraind! In het donker de Voltzberg opgeklommen en daar gewacht tot het licht werd. Dit gevoel is echt niet te omschrijven en kun je ook niet uitleggen. Dat moet je echt meemaken. Vervolgens natuurlijk ook weer dezelfde tocht terug, maar dan in het licht. En de hele terugweg dacht ik: ‘woow, hier heb ik een aantal uren in het donker ook gelopen’. De terugweg ging net wat sneller dan heen, maar onze groep was sowieso al een redelijk snelle groep.
Zondag zijn we rond 18.00 met alle spullen naar een onbewoond eiland gegaan. Hier was geen licht, geen wc, eigenlijk helemaal niets. We hebben met zijn alle op een zeiltje op de grond geslapen en heerlijk naar de sterren gekeken. Er waren de dag ervoor door een aantal mensen uit onze groep piranha’s en meervallen gevangen en deze hebben we zondagavond met zijn alle opgesmikkeld. Zo leuk, je eigen gevangen visjes op het vuurtje leggen en daarna lekker opeten. Back to basic! Ik werd wakker en wist niet of ik überhaupt nog op kon staan (zo’n harde ondergrond), maar het was echt een hele ervaring. Lekker wildplassen hoorde daar natuurlijk ook bij. Gelukkig deed ik dit al regelmatig in Nederland bij gezellige tentfeestjes enzo;) Dus ik was hier al in getraind.
Maandag zijn we rond 22.00 weer thuis gekomen. Moe, maar 100% voldaan. En dinsdagochtend begon stage weer meteen.
Nou, dit was het wel weer voor nu. Ik gok dat jullie al bijna in slaap gevallen zijn tijdens het lezen van dit verhaaltje. Morgenavond gaan we lekker met een leuke groep uit eten en daarna afscheid nemen van een meisje die bijna naar Nederland vliegt. Aansluitend lekker op stap en dan is het alweer weekend! En voor de verandering moeten we dit weekend ECHT aan school werken. Veel plezier nog in het lentezonnetje in Nederland. Ik red me hier wel hoor. Tot snel weer! Bigi Bosi! (Dikke kus).

  • 18 Maart 2015 - 14:02

    Elinw:

    Wat leuk weer om te lezen! Ik ben blij dat het zo goed gaat met jullie. Succes met alles!

  • 18 Maart 2015 - 16:59

    Maud:

    Wat vermaak je je toch heerlijk schat!

    Geniet nog heeeeeel veeel.
    Dikke kus uit de bus lijn 33

  • 18 Maart 2015 - 17:21

    Mariette Verburgh:

    Hallo genietster van het leven!!

    Ja ..ja..dat klinkt allemaal weer heerlijk.
    leuk dat jullie het zo goed naar je zin hebben ...lekker werken en van je vrije tijd genieten,
    wat een mazzel dat je ook zulke goede en leuke mensen om je heen hebt.
    en dat het werk en de begeleiding op stage...toppie zeg...het klinkt allemaal zo professioneel...
    echt om trots op te zijn.
    ben benieuwd hoe het met de casus gaat, maar dat zullen we de volgende keer wel horen.
    nou dat salsa dansen had ik wel leuk gevonden...was ik nog maar jong...maar ik ben een goede buikdanseres dat weet je!!!!
    wie weet als je nog een paar keer mee gaat kijken ga je er ook voor...leuk om te leren toch?
    kun je het mij later ook nog even leren!
    nou lieverd ga maar lekker door met dit leven..je komt er wel..zeggen ze dan!
    tot de volgende keer...we kijken er naar uit!
    love
    mariette





  • 19 Maart 2015 - 08:32

    Nadine (B):

    Leuk verhaal schat!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt!

    Snel weer eventjes facetimen.

    Xxx

  • 20 Maart 2015 - 12:51

    Dick:

    Lieve Juultje

    Wat lees ik nu::jij doet niet mee aan salsa dansen!!!???
    Wat is er aan de hand??
    Toen wij met z'n allen samen bij ons in de PIPO op wereldmuziek met onze kont stonden te draaien was jij de kampioen!
    dat mag gezegd worden...
    hoe kun je op deze vrolijke muziek nu stil blijven zitten kijken....je bent toch niet in het keuegat???
    Nou ik wist het wel: lekker dansen en flirten dat hoort nu eenmaal in het caribbische..
    Toen ik vroeger op dansles zat bij de dames Pronk moesten we in net pak met stropdas...mijn moeder had speciaal mooie Italiaanse schoenen gekocht...met leren zolen en gevlochten bovenkant.!!!!
    Maar het mocht niet baten...er viel niets te versieren met die muurbloemen tegenover de jongens.
    Ik gleed ook nog uit toen ik er wel een op het oog had...ik ging te snel en was niet gewend aan die gladde schoenen...dus ik was snel gedumpt!!!
    Ik mocht alleen nog met de dames PRONK dansen!!
    Wat een trauma...!
    Ga jij maar lekker door het leven dansen....veel plezier
    We kijken weer uit naar belevenissen.
    Love
    Dick

  • 21 Maart 2015 - 11:03

    Riny:

    Hoi Lieve Juul

    Wat leuk om je verhalen te lezen, en vooral om te lezen dat je het zo naar de zin hebt.
    Henk en ik hebben samen naar je foto's gekeken. Prachtig!!!!!

    Wij waren uiteraard wel jaloers.

    Geniet ervan, dikke kus van ons

    Riny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Juul

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 4529

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 05 Juli 2015

Paramaribo

Landen bezocht: