Eerste weekje in SU is alweer voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu Eerste weekje in SU is alweer voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in SU is alweer voorbij!

Door: Juul Kruijs

Blijf op de hoogte en volg Juul

12 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Jaja daar ben ik dan weer zoals beloofd vanaf mijn balkon in het mooie Paramaribo. Helaas nog niet chillend in mijn hangmat;) Deze gaan we zo snel mogelijk kopen:)
Vorige week was mijn laatste berichtje vanuit het koude Nederland en vandaag schrijf ik dan mijn eerste berichtje vanuit het zonnige Suriname. Als ik terug kijk op deze week, is hij best snel voorbij gevlogen zeg.
Oké ik zal even bij het begin beginnen. Vorige week woensdagavond was mijn laatste avondje in Nederland en deze heb ik doorgebracht bij Stijn. Ik heb hem nog even doodgeknuffeld en dat was fijn. Donderdag was het dan zo ver en moesten we al vroeg de auto in op weg naar schiphol. Pap, mam, Pien en Stijn waren mee naar schiphol om me weg te brengen. De weg naar schiphol mocht van mij snel voorbij zijn, want dit was echt heel gek. Het idee dat je met zoveel lieve mensen heen naar schiphol gaat, maar hun ook 5 maanden niet gaat zien.
Eenmaal op schiphol aangekomen, moesten we al snel afscheid nemen. Lon en haar ouders en broer heb ik op schiphol gezien en we hebben samen afscheid genomen van onze lieve wegbrengers. Dit ging niet helemaal zonder traantjes, maar goed dit hoort er natuurlijk ook bij. Eenmaal door de poortjes, besefte we dat ons grote avontuur nu echt ging beginnen. De 9 uur durende vliegreis ging naar mijn idee best snel voorbij. Lekker filmpjes gekeken, muziek luisteren, eten en gezellig met onze lieve buurvrouw praten. We hadden een lieve Surinaamse vrouw ontmoet in het vliegtuig en dit maakte ons vliegreis echt een stuk leuker. We hebben echt gezellig zitten kletsen onder het genot van een heerlijk wijntje en nootjes. Eenmaal geland, duurde het helaas even voordat we onze koffers hadden. Gelukkig stond onze Taxi al netjes op ons te wachten en werden we naar ons appartement gereden. Woow wat indrukwekkend wat ik toen allemaal zag. Het appartementje was prima, maar het heeft even geduurd voordat we ons thuis voelde. Onze eerste nacht was ook echt heel erg wennen. Veel blaffende honden en andere rare geluiden die je natuurlijk nog nooit hebt gehoord. We werden om 5.00u wakker (Nederlandse tijd 9.00u). Yeuh jetlag! Ondanks dat alles totaal anders was en we echt moesten wennen, hebben we onze eerste dagen (vr, za en zo) nog best wat dingen ondernemen. We zijn naar verschillende supermarkten geweest om wat boodschappen te doen. We hebben een Surinaamse simkaart en beltegoed gehaald. We zijn met de bus naar het centrum gegaan en daar lekker wat rondgelopen en een drankje gedaan bij Zus&Zo. We hebben heerlijk gewandeld door de palmentuin. Lekker uiteten geweest bij Suposo. Lekker gelunched bij 't Vat met nog 4 andere stagiaires van Dienst en Jeugdzorg. Naar de centrale markt geweest en eigenlijk nog wel meer dingen. We hebben ook nog een fiets erbij gekocht en deze hebben we vandaag eindelijk op kunnen halen. Er stond hier namelijk al één fiets bij het appartement waar we gebruik van mogen maken. Dus vanaf nu gaan Lon en ik een poging doen tot fietsen in het drukke verkeer hier. Fietsen in de zon is natuurlijk altijd minder erg. Oja en als afsluiter van vorige week hebben we heerlijk boer zoekt vrouw teruggekeken onder het genot van een Borgoe Cola!
Tsja en toen was het maandag, onze eerste stagedag bij Dienst en Jeugdzorg. We hadden zeker veel zin en waren erg benieuwd hoe dit zou gaan verlopen. We zijn om 08.30 naar stage gegaan en konden meteen een gesprekje houden met de directeur. Het was erg duidelijk wat er van ons verwacht werd en hoe onze stage eruit zou gaan zien. Het lijkt me een erg interessante stage, maar ik weet ook dat ik heftige dingen mee zal gaan maken. Vandaag was onze laatste stagedag deze week en volgende week maandag begint onze tweede stageweek alweer. Morgenvroeg gaan we naar de vreemdelingendienst om ons hier ook te melden en een nieuwe vervolgafspraak te maken met al onze papieren. Morgenavond ook voor ons een lekker carnavalsavondje in Touché!
Lieve groetjes vanuit Suriname en ik zal proberen weer snel wat te schrijven om jullie een indruk te geven van mijn leventje hier. XXX

  • 12 Februari 2015 - 22:33

    Susanne Van Der Aa:

    Hi juul, erg leuk om te lezen allemaal. Ik wens je veel succes op stage bij Dienst Jeugdzorg; doe ze de groetem van mij. Heftige dingen ga je zeker meemaken maar je zult er onwijs veel van leren. Het zal je voor je leven vormen, geloof mij maar. Veel plezier en geniet van alles wat op je afkomt.

  • 12 Februari 2015 - 23:00

    Timo:

    Hoi Juul,

    Geinig verhaaltje hoor! Geniet van deze bijzondere ervaring. Maar uiteraard heb ik nu wel een probleem........wie bakt nu onze heerlijke stokbroodjes?

  • 12 Februari 2015 - 23:09

    Karina:

    Nou Juul, volgens mijn komt het wel goed met jullie 2 daar. Leuk om even te lezen wat je er al gedaan hebt. Veel plezier tot het volgende verslag. Zus Lief en mama vanmiddag geweest was erg gezellig.

  • 12 Februari 2015 - 23:18

    Yvonne:

    Wat leuk Juul dat wij zo mee kunnen lezen over jullie grote avontuurlijke reis. Kijk al uit naar je volgende verslag. Gr. Yvonne

  • 12 Februari 2015 - 23:31

    Meike:

    Leuk Juul! Goed om te horen dat jullie deze eerste week zijn doorgekomen! Ik word al weer helemaal enthousiast als ik alles lees: souposo, borgoe cola, zus&zo... Veel plezier en succes op stage! Laat je me weten hoe roti Chris heeft gesmaakt?!

  • 14 Februari 2015 - 14:41

    Ria Van Meurs:

    Hallo Juul, fijn om te lezen dat alles goed gaat, geniet van alles en via dit blijven we op de hoogte, hier is het nu ook zonnig alleen de temperatuur is anders dan bij jullie. Carnaval staat voor de deur, gisteravond ben je al carnaval wezen vieren daar in suriname, zal wel anders zIjn dan hier. Floris geef je de groeten hij gaat naar voetbal op de scooter, Loes gaat ook net weg, ook de groeten van haar, haar auto hebben we schoongemaakt van binnen was wel nodig, ze kwam erachter dat ze drie gordels heeft achterin nog nooit gezien. Stijn is net terug van het werk en gaat dadelijk voetbal kijken, dus samen kijken. Moet nu nog boodschappen doen, dus loop even naar de jumbo. Het ga je goed, tot de volgende ronde. Groet Rie.

  • 18 Februari 2015 - 01:56

    Dick En Mariette:

    Hallo lieve Juultje,
    Leuk je verslag te kunnen lezen...we zijn onder de indruk..hoe je het allemaal beleeft en vertelt...er zullen heus wel moeilijke momenten zijn op stage...als ik het zo lees is het niet de makkelijkste...zeker emotioneel niet...maar je bent een professional en stoer..en je gaat natuurlijk geregeld chillen,,,dat is ook heel goed.
    je leert ao ook beter de stad en andere mensen kennen...waar je ook een leuke tijd mee kunt hebben en misschien nog wat goede tips van hoort..
    wij zijn nu de laatste dag in Aussie en gaan morgen naar Indonesie..Sulawesi op een klein eilandje snorkelen en plezier maken..jammer genoeg hebben ze daar een zeer povere internettoegang...maar we zullen proberen van iemand een tethering te krijgen en als dat lukt horen we weer van elkaar...
    tot dan...hou je taai en geniet!
    liefs en hugs
    xxxDick en Mariette

  • 18 Februari 2015 - 06:43

    Dick Verburgh:

    Lieve Juul
    Ik vind jou een flinke meid...want ik had altijd gedacht dat je binnen een week van de heimweh wel weer thuis zou zijn!!
    Zijn de parbo pilsjes lekker??? veel bier drinken is lekker in de tropen...maar ook niet te veel, want je zult het op stage wel heel druk krijgen...en veel elende te horen krijgen...maar je moet ook lekker ontspannen...zal best wel meevallen...we vinden het leuk je verhalen te lezen...kijken uit naar het volgend verslag...tot dan ...liefs mariette en Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Juul

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 4546

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 05 Juli 2015

Paramaribo

Landen bezocht: