3 geweldige maanden verder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu 3 geweldige maanden verder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Juul Kruijs - WaarBenJij.nu

3 geweldige maanden verder!

Door: Juul Kruijs

Blijf op de hoogte en volg Juul

14 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Ola,

Daar ben ik weer! Het is alweer een maandje geleden dat ik een verslag geschreven heb. Er werd al meerdere keren aan me gevraagd of ik weer een update wilde geven, dus bij deze! De tijd gaat zo snel hier dat ik er vaak geen eens aan denk om een leuk verslagje voor jullie te schrijven. Het is ook erg moeilijk om goed te verwoorden wat ik hier allemaal mee maak. Het is echt zo’n toffe ervaring en ik ben zo blij dat ik dit avontuur ben aangegaan.

Op dit moment is hier ontzettend rotweer en dat blijft nog wel even zo volgens de weersvoorspelling. Het regenseizoen is nu helaas echt aangebroken en we krijgen tot aan dat we naar huis gaan redelijk veel dagen regen als het goed is. En die regen is niet zacht, nee die gaat gewoon echt knetterhard en kan hele dagen duren. Dat kun je je bijna niet voorspellen.
Gelukkig gaan we over 2,5 week lekker een weekje genieten van het zonnetje in Curaçao en kunnen we hopelijk wat bij bruinen. Aan de ene kant heb ik super veel zin in Curaçao, maar andere kant zou dat nog wel even mogen duren. Als we terug komen van Curaçao, hebben we namelijk nog maar één maandje in Suriname. Het klinkt zo gek om straks afscheid te moeten gaan nemen van dit land en van alle leuke mensen hier. Ik wil er liever nog niet aan denken, maar toch doe ik dat wel natuurlijk.

We hebben net ook afscheid moeten nemen van de ouders van Lon. Ze zijn hier 3 weken geweest en we hebben echt een super leuke tijd samen gehad. Met hen hebben we onze 3 maanden in Suriname gevierd onder het genot van een heerlijk sushi dinertje. Natuurlijk ontbrak deze dag ook de taart niet. We hebben in die 3 weken ontzettend veel leuke en veelzijdige dingen gedaan, zoals: stadsbezoekjes, dierentuin, 2 dagen naar Bigi Pan en Nickerie geweest, 4 dagen naar Apiapaati, fietsdagje naar Nieuw- Amsterdam. Ook zijn we regelmatig uit eten geweest, hebben we lekker geluncht en een heerlijke cocktail gedronken. Veel avondjes kaartend doorgebracht op het balkon met een lekker drankje. De ouders van Lon verbleven een aantal nachten op een gezellig resortje en daar hebben we dus een aantal middagen gezellig gezwommen. We hebben zelfs één nacht daar gelogeerd in onze hangmatten. Helaas lek geprikt door de muggen, maar het was wel erg gezellig. Ze zijn net met een voldaan gevoel vertrokken met de taxi richting Zanderij. Hun avontuur zit er voor nu weer op, maar het was echt een super leuke tijd samen.

Op stage verloopt alles goed. We zijn nog steeds bezig met de weerbaarheid trainingen voor meiden bij de 2 verschillende kindertehuizen. We zijn inmiddels al best een eind op weg en hebben nog 2 bijeenkomsten bij het ene tehuis en 3 bijeenkomsten bij het andere tehuis op de planning staan. Verder hebben we nog maar ongeveer 15 stagedagen op kantoor bij Dienst Jeugdzorg. Het begint echt heel erg op te schieten. We zijn op 1 mei met veel medewerkers en stagiaires een dag weggeweest. Ontzettend veel gegeten die dag en gechillt bij een creekje. Één medewerkster had zoveel gekookt en het was echt HEERLIJK. Het was echt een leuke en gezellige dag. We hebben elkaar allemaal op een andere manier leren kennen en dat heeft ons goed gedaan. Als het goed is staat er nog zo’n dag gepland op een zaterdag, voordat wij allemaal weer naar Nederland moeten vertrekken. Dat betekent dus dat de medewerkers het ook een leuke dag vonden en dit graag nog eens met ons mee willen maken. Goed teken! Naast al deze gezelligheid wordt het ook tijd om onze tentamens/schoolopdrachten af te ronden en in te leveren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat minder stress voel in Suriname dan dat ik dat in Nederland voel, maar dat het toch alsnog wel echt als een deadline voelt. ‘No spang’ zouden ze hier zeggen. Het komt vast helemaal goed.

Zaterdag 25 april ging ik op tour naar Parabello voor het feestje van ‘s avonds : ‘kingsland’. ’s Ochtends vertrokken we met bussen richting Parabello en hebben we daar lekker gechillt. Geluncht, hangmatten opgehangen en ook de tarzan swing gedaan. Deze was echt gaaf. Ik stond bovenaan even trillend naar beneden te kijken, maar ben toen toch maar gesprongen. Echt een toffe ervaring. ’s Avonds met de hele groep gegeten en toen gewacht op alle feestgangers. Wij hadden namelijk tourtickets, maar er waren ook mensen die alleen voor het feest kwamen en weer thuis sliepen. Het feest duurde tot een uur of 04.00. Daarna ben ik mijn hangmat ingekropen. Zondag was echt een hangdag en hebben we tot 15.00 weinig uitgevoerd. Rond 16.30 was ik thuis en natuurlijk doodmoe.

Bigipan en Nickerie was echt een super leuke trip. We zijn eerst met de bus en vervolgens met de boot naar de lodge gegaan waar we zouden verblijven. Dit waren allemaal huisjes op het water. ’s Avonds gingen we flamingo’s en rode ibissen spotten. Dit waren er echt abnormaal veel. Super mooi om te zien. Na het eten was het tijd om in het donker kaaimannen te vangen. Het is ons gelukt! De kaaiman meegenomen naar de lodge om vervolgens een langdurige fotoshoot te houden. Hij was ongeveer 1m, 40. ’s Avonds nog een gezellig avondje gehouden en ’s nachts ergens mijn bedje in gedoken. De volgende dag gingen we redelijk op tijd weer terug richting huis. Eerst weer de boot en vervolgens weer de bus. Met de bus even een rondje door Nickerie gereden om te zien hoe deze stad eruit ziet. Het zag er een stuk minder druk uit dan Paramaribo.

We zijn 4 dagen en dus 3 nachten naar Apiapaati geweest. 3 uur met de bus richting Atjoni en daar overgestapt in de boot om vervolgens 4 uur in de boot te zitten richting Apiapaati. Een mooi, klein eilandje. Er waren wel wc’s, maar van doorspoelen hadden ze daar nog nooit gehoord. Lekker plassen dus en vervolgens je emmertje water halen en je plasje wegspoelen. Top! Ook dit was achteraf natuurlijk wel weer een toffe ervaring. De mensen hier weten niet beter en dat besef ik me door mijn avontuur steeds meer. Alle wordt nu al een stuk normaler voor mij. Tijdens deze trip hebben we de ananasberg beklommen, schooltjes bezocht, 4 marrondorpen bezocht, tapawatravallen bekeken en lekker in onze bikini rondgehangen. Ook mochten we met 3 personen tegelijk op een band achter de boot over de Suriname rivier heen. Heerlijk door de stroomversnellingen heen. Verder zouden we gaan raften, maar dit kon helaas niet doorgaan door het hoge water. Echt balen was dit.

Gisteravond hebben we lekker bij de Thai gegeten met zijn vieren om de vakantie van de ouders van Lon af te sluiten. Echt heerlijk gegeten! Tijdens het verblijf van de ouders hebben we ongeveer 2 weken verlof opgenomen en dit zit er helaas al weer bijna op nu. Gelukkig staat er dit weekend weer een leuke planning op het programma. Vanavond gaan we lekker op stap bij Havana. Morgenavond een lekker cocktailtje drinken samen. Zaterdagmiddag gaan we als het weer mee zit op trip richting de zeeschildpadden tot ’s nachts. En zondag gaan we met een groep kaaiman eten. Verder moeten we dit weekend goed aan school werken, omdat we onze opdrachten in willen leveren, voordat we naar Curaçao gaan. Nog even hard bikkelen wordt het dus ook nog.

Even 2 weken stage lopen vanaf maandag en dan is het al weer tijd voor één weekje Curaçao. Ik zal zorgen dat jullie na Curaçao weer een update krijgen van mijn mooie leventje hier. Nou tot snel maar weer! Geniet lekker van het zonnetje in Nederland. Hopelijk laat het Surinaamse zonnetje zich ook nog een keertje zien!

Lieve groetjes van mij.

• 15 Mei 2015 - 18:27

Danielle:

Super he Juul! Jou verhalen brengen mij ook weer helemaal terug! Fijn!! En mooi is bigi pan he??? Ergens in een van die huizen staat mijn naam nog op de muur! Haha.. Geniet nog maar even!!! De tijd vliegt.. X

• 17 Mei 2015 - 17:37

Floris:

Hee die Juul, ik lees t wel, je vermaakt je maar dat is ook een deel hiervan. Leuk verslag geen tijd voor verveling. veel plezier en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. gr floris en Ada.

• 18 Mei 2015 - 13:08

Ria:

Wat gaat de tijd snel, zeker voor jou maar ook voor ons over 6 weken ben je weer thuis, je verslagen zijn fijn om te lezen en zo kunnen we ons iets inleven in jouw ervaring daar. Geniet nog lekker en vooral in curacao we horen wel weer verder, veel liefs Ria.

• 21 Mei 2015 - 17:09

Bish Ganga:

Juul, ook een leuk verslag. Een fijne tijd op Curacao en succes met de afronding.
    Groet,
    Bish.

• 28 Mei 2015 - 22:49

Mariette Verburgh:

Hallo dioooo!

lieve Juul...

Jaaaa...we hebben hetwel op de t.v. gezien: je bent cheergirl van Desi Bouterse geweest...en daarom heeft hij de verkiezingen gewonnen!
    Er zal wel weer veel gedanst en geshanst zijn!

In 1967 was Dick in Nickeri en daar ontmoette hij bet mooizte meisje van de wereld..haar vader was een boslandcreool en haar moeder een hindustaanse...en hij probeerde haar stiekum als een verstekeling mee te nemen op de boot terug naar Nederland. Vlak voor vertrek uit Neckeri kwam de politie aan boord en werden wij meegenomen naar het politieburo waar haar vader alop haar zat te wachten en Dick werd in de boeien geslagen. De kapitein kwam hem uit 't gevang halen...
    En hij moest 500 Surinaamse gulden betalen...en zijn lieveling Dulce heet hij nooit meer gezien. Ooo Wee....

Zo te lezen beleef nij ook veel leuke en mooie dingen.
    Jammer dat het weer niet zo mee zit, maar feest maar lekker door...de feesttenten en de restaurants zullen je wel missen als je weg bent!
    Maar alle gekheid op eemn stokje...je hebt er een heerlijke tijd en bereid je maar voor op dit kikkerland met 17000.000 neuroten die maar amper weten waar ne het over hebt.
    Daarom niet getreurd jij hebt de buit binnen!
    Leuk ook dat je zo' n fijne tijd met de ouders van Lon hebt gehad.Goed hoor dat ze interesse hebben en de moeite er voor doen.
    intussen wordt het hier eindelijk wat beter weer...wij zijn veel buiten...maar lange zomeravonden moeten nog komen...de vuurkorf staat al klaar...binnenkort gaat de hens erin!!!
    Kom maar gauw. .mag jij hem aansteken..visje erop...wijntje erbij..weet je nog met die paarden op het waalstrandje???
    Goede tijden toch!?

Wij wensen je veel plezier en een goede tijd op Curacao...ook daar zijn we geweest.
    Leuk hoor..

Liefs